חדשות מהגינה- פברואר 2017!

בתקופה הזו של השנה אנחנו בשלב הכי מאתגר- שלב האיפוק. הערוגות זרועות ומתפתחות, החממה מתקדמת, העשבייה כבר לא איתנו, האדמה לחה, הצינורות תקינים, העלים אסופים וכל שנשאר לנו עכשיו הוא להמתין ולהתבונן בקסם הגדל.
אבל לא רק, מחקרים רבים מתארים יכולת תקשורתית של צומח, קליטה של מסרים מהסביבה החיצונית ואפילו תגובות מתאימות.
סיפרתי לילדים על הניסוי בשלושת צנצנות האורז קישור לסרטונים
למי שלא מכיר ובקצרה- שלוש צנצנות של אורז עם מים. לכל אחת מהן אומרים מילים שונות: "אני אוהב אותך" "אני שונא אותך" ומהשלישית מתעלמים. באופן יומי אומרים להם את המילים האלה לאורך תקופה. בסוף התקופה אפשר לראות הבדלים משמעותיים בין הצנצנות.
על תוצאות הניסוי המיוחדות הם הסיקו את המסקנות בעצמם- לצמחים יש רגש והוא משפיע עליהם כמו בני אדם.
עם המסקנה הזו יצאנו לגינה.
לא הייתי צריכה לומר מילה, כל אחד הבין את המשמעות בעצמו ועל פי האישיות המקסימה שלו.
ובמשך כ-20 דקות בערך הילדים פשוט יצאו מגדרם כדי לעודד את הצמחים, חלק צעקו בקול, חלקם מחאו כפיים, חלקם שרו שירים ואפילו המציאו שירים מיוחדים לכל צמח, הוקמה קבוצת עידוד, חלקם לחשו, חלקם בעדינות, חלקם בצעקות, חלקם בעוצמה דוממת ומבטים, חלקם ליטפו, חלקם אפילו חיבקו.. עברתי ביניהם, מקשיבה למילים שיוצאות מהם..
ובוכה, כמובן.
הלוואי שיכולתם להיות שם זבוב על הקיר (או דבורה על השיח)- כי במילים שלהם למדתי בקלות איך הם היו רוצים שנעודד אותם, אילו מילים כדאי לומר להם, אילו מילים הם שומעים בבית או בבית הספר, ומי הילדים שמאוד מעודַדִים בעצמם.
בהפסקות בין שיעורים שמעתי שעבר מידע על "השיעור המיוחד" שיש היום, הם ניסו להסביר אחד לשני את הסוד שלמדו היום ולא הצליחו, הסתבכו במילים של עצמם, נשמעו לעצמם אולי מוזרים, ("היום מדברים לצמחים" – זה לא משהו שילד יכול להרשות לעצמו להגיד בקלות).. בסוף סכמו ב:"טוב, טל כבר תסביר לכם".
מרוב התרגשות והתרוצצות מצמח לצמח לא הספקנו לדבר על ההשלכות אלינו, בני האדם, מבקשת שתמשיכו אותי, תנו לנושא הזה תוקף והמשיכו את הלמידה החשובה הזו בבית:
– לדבר על המשמעות של מילים טובות, של עידוד… מה הם היו רוצים לשמוע את הם היו צמח בגינה? ובכך ללמוד מהם למה הם זקוקים.
– לדבר על המשמעות של מילים קשות, של שנאה… איך זה מרגיש בגוף- האם זה מרגיש שחור כמו העובש על האורז?
– כמעט כולם רצו גם לקלל או קיללו בפועל. היו כאלה שעשו זאת לעבר הצמחים בערוגות וחלק הודיעו לי שהם מקללים את העשבים (חכמים) מציעה בחום לבצע את הניסוי בבית ולתת כך מקום לסקרנות ולפורקן של מילים שליליות וכך ללמוד באמת על ההשלכות.
אם הגעתם עד כאן מקווה שזה נגע בכם גם!
תודה לאפליקציה שערכה סרטון
מאחלת שבת שלום,
טל.

הגינה החקלאית הלימודית בשביל תלמידי אשכולות

  • –          מקום של סבלנות– הגינה מלמדת אותנו הרבה על כך שתהליכים שלוקחים זמן. חשוב לתת לזמן לעשות את שלו ולהמתין לרגע הנכון לקבלת התוצאה.
  • –          ערך של עצמאות –  היכולת לעשות משהו עבור עצמי, מהתכנון ועד התוצאה.
  • –          מראה  של המציאות– מה שאנו משקיעים זה מה שאני מקבלים.
  • –          השפעות השינויים בסביבה עלינו– לפעמים יש דברים שלא בשליטתנו וניתן ללמוד לקבל עובדה זו, מאידך יש דברים שאפשר להתכונן אליהם מראש.
  • –          מקום לרגיעה– לפעמים אין דבר מרגיע יותר מאשר ניקוש עשב, גיזום ענפים וגריפת עלים. היצירה שב"הריסה", פעולות שונות בגינה הם דרך נפלאה נפלא לנתב אנרגיות חיוביות ושליליות לתוצר רצוי.
  • –          למידה על שיתוף– אחד עובד והרבה נהנים מהפירות, היכולת לתת בשפע היא נהדרת.
  • –          מקום לעבודת צוות– יש אין-סוף הזדמנויות לכך בגינה, יש בשיתוף הפעולה הקלה משמעותית ליחיד והנאה צרופה.
  • –          יצירת קשרים– במסגרת למידה במרחב החוץ כיתתי נוצרות לנו הזדמנויות להכיר חברים שאינם קרובים אלינו בדרך כלל וליצור קשרים חדשים.
  • –          ערך של אסתטיקה– חשוב לסדר הפנימי והחיצוני שלנו.
  • –         ערך של חריצות ושל עבודה, קצת חזרה לשורשים הבינימיניים, טעימה מאורח החיים החקלאי שכל כך מפותח באזורנו.

גינה3גינה2גינה1גינה4